Veelgestelde vragen (FAQ)
Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over diverse onderwerpen.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan snel contact met ons op.
Bekijk hieronder alle veelgestelde vragen
- 1. Hoe plaats ik een bestelling bij Plant & Grow?
Om een bestelling bij Plant & Grow te plaatsen hoef je geen account aan te maken. Bestellen bij Plant & Grow doe je zo:
- Zoek in de webshop de tuinplanten die je wilt bestellen.
- Plant gevonden? Kies het gewenste aantal tuinplanten en klik op de oranje knop 'In winkelmandje'. Hiermee leg je het artikel in het winkelmandje. Wil je verder winkelen? Klik dan op "Verder winkelen". Wil je de planten in het winkelmandje afrekenen? Klik dan op de oranje knop "Ik ga bestellen" om vervolgens automatisch doorverwezen te worden naar het winkelmandje.
- In het winkelmandje vind je de door jou gekozen tuinplanten. Je hebt hierbij nog de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen in het aantal planten of het verwijderen van sommige producten. Is alles naar wens? Klik op de knop "Ik ga bestellen" om vervolgens doorverwezen te worden naar de bestelpagina.
Bestelpagina
1). Bezorgadres | De eerste stap bestaat uit het invullen van het bezorgadres. Deze gegevens zijn nodig om de bestelling te laten bezorgen en om je op te hoogte te houden (denk aan orderbevestiging, orderstatus en track & trace) over je bestelling.
2). Factuuradres | Vervolgens kun je aangeven of het factuur- en bezorgadres hetzelfde zijn. Is het factuuradres anders? Veel de gevraagde gegevens in.
3). Levering | Hier geef je aan of de bestelling op het factuur/bezorgadres geleverd mag worden of bij een van de 1.600 DPD afhaalpunten. Afhaalpunten in de buurt worden getoond aan de hand van jouw postcode.
4). Betaalmethode | Kies je gewenste betaalmethode. Je kunt bij Plant & Grow betalen met iDEAL, Bancontact, Mastercard, Visa, AfterPay, PayPal, Apple Pay of via Overboeking.
5). Besteloverzicht | Nog een laatste check of je geen producten bent vergeten. Om de bestelling te plaatsen, klik op "Bestelling afrekenen".
Volg vervolgens de aangegeven stappen van de gekozen betaalmethode om je betaling te voldoen. Zodra je het betaalproces volledig hebt afgerond keer je terug op onze bedankpagina en ontvang je per e-mail de orderbevestiging en betaalbevestiging. Via een aparte e-mail ontvang je de gegevens om de orderstatus van je bestelling te kunnen checken.
- 2. Wat zijn de verzendkosten?
Plant & Grow brengt onderstaande verzendkosten in rekening voor zowel Nederland als België.
Pakket zendingen (pakketdienst)
Bestellingen onder € 125,- | € 8,95 verzendkosten
Bestellingen boven € 125,- | Gratis verzending!Pallet zendingen (vrachtwagen)
Bestellingen onder € 350,- | € 39,95 verzendkosten
Bestellingen boven € 350,- | € 19,95 verzendkostenOp iedere product pagina staat bij 'planteigenschappen' de verzendmethode weergegeven (pakket of pallet).
- 3. Wat is de levertijd?
De levertijd bedraagt 1 tot 5 werkdagen na ontvangst van betaling. De verpakkingstijd hiervan inclusief transport naar de klant is doorgaans minder dan 24 uur. Bestellingen die op vrijdag verzendklaar worden gemaakt worden doorgaans op zaterdag geleverd.
Mocht het door omstandigheden niet mogelijk zijn de bestelde tuinplanten binnen 5 werkdagen te leveren, dan wordt je daarvan via de orderstatus pagina, per e-mail of telefonisch op de hoogte gebracht. De orderstatus van je bestelling en de verwachte leverdag kun je inzien door in te loggen op onze orderstatus pagina.
- 4. Hoe kan ik de planten veilig afrekenen?
Plant & Grow biedt de volgende betalingsmogelijkheden:
- 1). iDEAL: alle Nederlandse banken | gratis
- 2). Bancontact: alle Belgische banken | gratis
- 3). Creditcard: Mastercard/VISA | gratis
- 4). PayPal | gratis
- 5). Apple Pay | gratis
- 6). Bankoverschrijving (+1 werkdag extra levertijd i.v.m. handmatige controle betaling) | gratis
Bij bankoverschrijving ontvang je na bestelling een e-mail (de orderbevestigingsmail) met de bankgegevens van Plant & Grow waarnaar het bedrag overgemaakt kan worden.
Bankgegevens Plant & Grow:
IBAN: NL83RABO0191863882
BIC: RABONL2U- 7). Achteraf betalen (AfterPay) | + €0,95
AfterPay voert voor Plantengrow.nl en Plantengrow.be het volledige achteraf betaalproces uit. Dit betekent dat je een betaaloverzicht ontvangt van AfterPay. Met de AfterPay App kun je dit betaaloverzicht inzien en betalen, veilig en heel eenvoudig vanaf je smartphone. In de online omgeving Mijn AfterPay kun je jouw betaaloverzichten vanaf je computer of tablet beheren. AfterPay houdt je op de hoogte via pushnotificaties & e-mail wanneer er een betaaloverzicht voor je klaar staat. Ter goedkeuring van je verzoek om achteraf te betalen voert AfterPay een gegevenscontrole uit. AfterPay hanteert een strikt privacybeleid zoals omschreven in zijn privacy statement. Mocht onverhoopt jouw verzoek tot betaling met AfterPay niet geautoriseerd worden, dan kun je jouw bestelling natuurlijk betalen met een andere betaalmethode. Je kunt voor vragen altijd contact opnemen met AfterPay. Voor meer informatie verwijzen wij je door naar Afterpay.
- 5. Hoe worden de tuinplanten verstuurd?
Plant & Grow maakt voor haar verzendingen gebruik van DPD. Grote tuinplanten en bomen worden op een pallet verzonden en door een transportbedrijf (kleine vrachtwagen mogelijk) thuisbezorgd. Om beschadiging aan planten te voorkomen, verpakken wij al onze tuinplanten op een zorgvuldige en stevige manier, zodat de kwaliteit blijft behouden. Hierover hoef je je als klant dus absoluut geen zorgen te maken!
Op het moment dat wij je bestelling overdragen aan de pakketdienst of aan het transportbedrijf (afhankelijk van je bestelling) ontvang je van ons bericht met bijbehorende track & trace code. Hiermee kun je je zending volgen en tevens zien binnen welk tijdsvak er geleverd zal worden.
- 6. Kan ik mijn bestelling ook afhalen?
Je kunt je bestelling bij een afhaalpunt in de buurt laten bezorgen. Met ruim 1.600 afhaalpunten is er altijd wel één in de buurt. Deze optie, afhalen bij een DPD parcelshop (afhaalpunt), kun je tijdens het bestelproces aangeven.
Benieuwd wat jouw dichtstbijzijnde afhaalpunt is? Bekijk de afhaalpunten voor Nederland hier of de afhaalpunten in België hier. Afhaalpunten in de buurt worden getoond aan de hand van jouw postcode, woonplaats en/of straatnaam.
- 7. Kan ik een dag of tijd opgeven waarop de planten geleverd worden?
Momenteel is het (nog) niet mogelijk om een dag of tijd aan te geven tijdens het bestelproces, waarop je de planten geleverd wil hebben. Wel kun je tijdens je bestelling bij het vak ‘Uw bericht aan ons’ een gewenste leverdag doorgeven. Wanneer haalbaar, zal Plant & Grow er alles aan doen om op deze gewenste dag je tuinplanten te laten bezorgen.
- 8. Krijg ik bericht wanneer mijn bestelling wordt verstuurd/geleverd?
Ja, je ontvangt van Plant & Grow altijd vooraf bericht wanneer de bestelling geleverd wordt. Tevens kun je via onze orderstatus pagina ook vooraf al zien wat de verwachte leverdag is. Op de dag van levering zelf ontvang je in de ochtend een e-mail (controleer je spam-box) over het tijdstip van levering. Zo weet je binnen een tijdsvak van een uur (bijvoorbeeld tussen 10:00 en 11:00 uur) wanneer je bestelling geleverd gaat worden. Weet je dan al dat je niet thuis bent? Volg dan de instructies op uit de e-mail van onze pakketbezorger. Je hebt hierbij de mogelijkheid om:
- het bezorgadres of de bezorgdag te wijzigen,
- het pakket te laten bezorgen bij een afhaalpunt in de buurt of
- neerzettoestemming te geven (bijvoorbeeld onder de carport of bij de voordeur).
Voor bezorging op een van de Waddeneilanden rekenen wij een eenmalige toeslag van €7,50 per bestelling.
- 9. Wat als ik niet thuis ben wanneer mijn bestelling wordt geleverd?
Mocht je op het moment van levering niet aanwezig zijn, dan wordt geprobeerd de bestelling bij de buren te bezorgen. Is dit niet mogelijk, dan ontvang je een 'niet-thuis-bericht' dat door de DPD bezorger voor je is achtergelaten. Volg de instructies op om je bestelling alsnog zo spoedig mogelijk in ontvangst te nemen.
Op de dag van levering zelf ontvang je in de ochtend een e-mail (controleer je spam-box) over het tijdstip van levering. Weet je dan al dat je niet thuis bent? Volg dan de instructies op uit de e-mail van onze pakketbezorger. Je hebt hierbij de mogelijkheid om:
- het bezorgadres of de bezorgdag te wijzigen,
- het pakket te laten bezorgen bij een afhaalpunt in de buurt of
- neerzettoestemming te geven (bijvoorbeeld onder de carport of bij de voordeur).
Kortom, genoeg mogelijkheden om je bestelling zo spoedig mogelijk in huis te hebben.
- 10. Zitten er naambordjes bij de planten?
Ja, bij ieder plantsoort zit een plantetiket, plantlabel of sticker. Wanneer je dus meerdere soorten planten hebt besteld kun je eenvoudig zien welke plant welke soort is.
- 11. Kan ik de planten ook in de kwekerij komen uitzoeken?
Helaas is dit (nog) niet mogelijk. Plant & Grow is een webwinkel, geen tuincentrum. Om een vers en kwalitatief product te kunnen garanderen leveren wij rechtstreeks vanaf de kwekerij. Aangezien wij met verschillende kwekers samenwerken komen alle planten die in onze webshop worden aangeboden, vanaf verschillende bedrijven verspreid uit heel Nederland.
- 12. Wijken de planten af van de foto’s in de webshop?
Tuinplanten zijn levende producten en kunnen daardoor verschillen per jaargetijde. Denk hierbij aan bloei, grootte of kleur van de plant. Hierdoor bestaat de kans dat de geleverde planten (met name in de winter) kunnen afwijken van foto's in onze webshop. Een plant blijft immers een levend product, wat sommige mensen wel eens (onbewust) vergeten. Ook het moment (voorjaar, zomer, herfst of winter) wanneer de kweker de tuinplanten heeft opgekweekt of gesnoeid is van invloed hoe de planten eruit zien. Zo zal een kweker zijn tuinplanten juist extra snoeien om zo een gezonder en sterker wortelgestel te creëren, wat uiteindelijk ten goede komt aan de groei- en bloeikracht van de plant.
De tuinplanten die Plant & Grow levert komen rechtstreeks uit de kwekerij en zijn daardoor altijd van hoogwaardige kwaliteit, ongeacht het uiterlijk (wel of niet visueel aantrekkelijk) of jaargetijde waarin de plant wordt besteld. Om een zo'n duidelijk mogelijk beeld te geven van de plant, streven wij ernaar om per product zowel een foto van de plant in tuin (sfeerfoto), als een foto van het te leveren product (productfoto) in onze webshop weer te geven. Hierdoor kun je als klant beter inschatten hoe de planten bij je worden geleverd.
Houdt er rekening mee dat sommige tuinplanten die worden aangeboden, in het late najaar en winter bovengronds afsterven, kunnen verkleuren en/of zijn bladeren verliezen. Dit is een natuurlijk verschijnsel wat voorkomt bij een groot aantal tuinplanten. Bestel je planten in het late najaar en winter, dan is de kans groot dat je langer geduld moet hebben tot de tuinplanten echt tot zijn recht komen. Zodra de temperaturen in het voorjaar stijgen, zullen de planten opnieuw uit gaan lopen.
- 13. Ik ben in bezit van een kortingscode, hoe kan ik deze verzilveren?
Wanneer je in bezit bent van een kortingscode (bijvoorbeeld ontvangen door een bezoek aan de stand van Plant & Grow op een beurs), kun je deze activeren in het winkelmandje van Plant & Grow. Vanaf het moment dat je producten in het winkelmandje hebt toegevoegd, verschijnt linksonder de link: Kortingscode invoeren.
Door op 'Kortingscode invoeren' te klikken, verschijnt het invulformulier waar de code kan worden ingevuld. Deze code berekend automatisch de korting in het winkelmandje. Is het niet mogelijk om in het winkelmandje kortingscodes in te vullen, dan zijn er op dat moment GEEN lopende en geldige kortingsacties van Plant & Grow.
*** Op dit moment zijn er GEEN lopende kortingsacties ***
- 14. Wanneer is de beste tijd om tuinplanten te planten?
Alle planten die in onze webwinkel worden aangeboden zijn potgekweekt (ook onze haagplanten en bomen). Dit betekent dat al onze tuinplanten het gehele jaar door aangeplant kunnen worden, zolang het op het moment van planten maar niet vriest of sneeuwt.
Het voorjaar wordt voor de meeste mensen gebruikt om tuinplanten te planten, maar ook in andere jaargetijde kan men gewoon aanplanten. In het najaar aanplanten heeft als voordeel dat het wortelgestel zich door de relatief warme bodemtemperaturen nog lang doorontwikkeld. Wanneer in het voorjaar de temperatuur begint te stijgen, zullen deze planten sneller uitlopen dan tuinplanten die in het voorjaar worden geplant.
Voor meer informatie over aanplanten, zie ons artikel: Wanneer kan ik mijn tuin aanplanten?
- 15. Is Plant & Grow aangesloten bij een keurmerk voor webwinkels?
Ja, Plant & Grow is als enige plantenwebshop gecertificeerd door Trusted Shops.
​Het Trusted Shops keurmerk geeft aan dat Plant & Grow voldoet aan zowel de Europese als nationale wetgeving. Op deze manier word je als consument beschermd zodat je zorgeloos en veilig kunt shoppen bij Plant & Grow. De kopersbescherming is de garantie dat het Trusted Shops keurmerk voor online zekerheid staat. Mocht er onverwacht iets mis gaan tijdens het online shoppen, dan is je aankoopbedrag op basis van de kopersbescherming tot € 20.000 verzekerd, onafhankelijk van de gekozen betaalmethode. De kopersbescherming biedt complete bescherming van al je online aankopen bij Plant & Grow. Je aankoop is dan ook verzekerd wanneer:
- Je bestelling niet aankomt - Het pakket is kwijtgeraakt tijdens de verzending, afgegeven aan de verkeerde persoon of ergens achtergelaten zonder jouw toestemming.
- Je geen terugbetaling hebt ontvangen - Je hebt je bestelling geannuleerd en het product teruggestuurd, maar de webshop heeft het aankoopbedrag niet terugbetaald.
- Ongeldige tegoedbon hebt ontvangen - Je hebt een tegoedbon besteld, maar deze werkt niet.
- De webshop failliet is - De webshop heeft na je bestelling faillissement aangevraagd of is door andere redenen niet langer te bereiken en je hebt geen producten of terugbetaling ontvangen.
Bekijk hier onze kopersbescherming en certificaat:
Voor meer informatie over de kopersbescherming bij Plant & Grow, zie Trustedshops.nl/kopersbescherming
Plant & Grow Trusted Shops keurmerk, zie Trustedshops.nl/keurmerk-plantengrow - 16. Mijn 'betaling' wordt geweigerd door Riverty (voorheen AfterPay), wat nu?
De betaaloptie 'Achteraf betalen' verloopt bij Plant & Grow via AfterPay. Bij een bestelling in onze webshop doet AfterPay een controle in hun database van onder andere uw persoonsgegevens, betalingsgedrag en kredietwaardigheid. Op basis hiervan beslist Riverty of een 'betaling' wordt geaccepteerd of wordt geweigerd. Redenen voor weigering kunnen onder andere zijn:
- Storing bij Riverty
- Niet alle gegevens zijn correct of naar waarheid ingevuld
- Openstaande orders bij Riverty (maximale krediet bereikt)
- Betalingsachterstand
- Onder toezicht van bewindvoerder
Wanneer je bestelling ten onrechte wordt afgekeurd door Riverty kun je het beste direct contact opnemen met de klantenservice van Riverty:
https://www.afterpay.nl/nl/consumenten/vraag-en-antwoord/ (zie "E-mail" of "Telefonisch contact").In verband met de huidige privacywet worden wij (Plant & Grow) niet op de hoogte gesteld door Riverty waarom uw bestelling wordt geweigerd. Hiervoor moet u contact opnemen met Riverty.
- 17. Leveren jullie ook op de Waddeneilanden?
Ja, op werkdagen is bezorging op de Waddeneilanden gewoon mogelijk. Voor bezorging op een van de Waddeneilanden rekenen wij een toeslag van €7,50
- 18. Mijn vraag staat niet tussen de 'veel gestelde vragen', wat nu?
Indien je vraag nog niet is beantwoord, neem dan snel contact met ons op:
Contact opnemen met Plant & Grow